Ochrona środowiska |
Pod pojęciem ochrony środowiska rozumie się "podjęcie
lub zaniechanie działań, umożliwiające zachowanie lub przywracanie
równowagi przyrodniczej" (USTAWA z dnia 27 kwietnia 2001
r. Prawo ochrony środowiska. <Dz. U. z dnia 20 czerwca
2001 r.>). Jej celem jest korzystanie ze środowiska zgodnie
z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Ponieważ żadna z działalności gospodarczych człowieka nie
pozostaje bez wpływu, najczęściej negatywnego, na środowisko
przyrodnicze, przed podjęciem decyzji o lokalizacji nowych
inwestycji (lub też przed postanowieniem kontynuowania działalności
na danym terenie) konieczne jest, tak z punktu widzenia inwestora,
jak i organów wydających pozwolenia lokalizacyjne, rozpoznanie
aktualnych uwarunkowań i kondycji środowiska na danym obszarze,
tendencji i tempa zmian jego stanu, określenie podatności
na degradację i wrażliwości poszczególnych komponentów środowiska,
wskazanie ograniczeń wynikających np. z istnienia różnych
form ochrony przyrody lub dotychczasowego zagospodarowania
(obciążenia) terenu, jednym słowem określenie możliwości korzystania
ze środowiska przez potencjalnego użytkownika. W tym celu
niezbędne jest posiadanie szczegółowej inwentaryzacji zasobów
środowiska przyrodniczego, a także zlokalizowanie zagrożeń
i procesów degradacji występujących na danym terenie.
Jakościowe i ilościowe określenie wymienionych elementów
oraz graficzne zobrazowanie ich rozmieszczenia przestrzennego
pozwala na przeprowadzenie analiz i symulacji pomocnych we
wskazaniu czynników i zjawisk, których obecność może sprzyjać
określonej inwestycji lub też oddziaływać na nią negatywnie.
Firma nasza może zaoferować Państwu rozmaite dane, charakterystyki
oraz analizy z zakresu ochrony środowiska, np.:
- wydzielenie, na podstawie map glebowo-rolniczych gruntów
ornych oraz łąk i pastwisk chronionych,
- podział powierzchni leśnych na lasy gospodarcze i ochronne
(ze wskazaniem kategorii lasów ochronnych), stan zdrowotny
lasów, stopień i zasięg uszkodzenia drzewostanów w wyniku
oddziaływania emisji przemysłowych, rozmieszczenie czynników
degradujących na powierzchniach leśnych, rozmieszczenie
punktów monitoringu w lasach (SPO, monitoring techniczny),
zmiany stanu zdrowotnego lasów,
- zasięg obszarów podlegających ochronie prawnej ze względu
na szczególne walory przyrodnicze, krajobrazowe, kulturowe
i dydaktyczne (parki narodowe, rezerwaty, parki krajobrazowe,
otuliny, obszary chronionego krajobrazu, zespoły przyrodniczo-krajobrazowe,
użytki ekologiczne, stanowiska dokumentacyjne)
- podstawowe informacje o: podstawie prawnej uznania,
zajmowanej powierzchni, powodach ustanowienia
- informacje o ograniczeniach w korzystaniu ze środowiska
wynikających z Ustawy oraz z planów zagospodarowania
przestrzennego i z planów ochrony obszarów chronionych
- informacje o infrastrukturze sprzyjającej rozwojowi
turystyki, o możliwościach i ograniczeniach dla turystyki,
- lokalizacja pomników przyrody i ich charakterystyka (rodzaj,
podstawa prawna uznania, wiek, cechy charakterystyczne),
- rozmieszczenie ujęć wód powierzchniowych i podziemnych
oraz ich stref ochrony pośredniej,
- informacja o ograniczeniach, zakazach i nakazach
obowiązujących w strefach ochrony
- inwentaryzacja ujęć i ich charakterystyka
- zasięg stref ochronnych zbiorników wód śródlądowych
- przestrzenne rozmieszczenie informacji o zasobach
i potrzebach wodnych, zasobach dyspozycyjnych wód powierzchniowych,
zasobach eksploatacyjnych wód podziemnych, zasięgu deficytu
wody,
- przestrzenne rozmieszczenie gruntów narażonych na zalewy
np.: powodziowe wodami rzecznymi w czasie wezbrań, morskimi,
- przebieg wałów przeciwpowodziowych (parametry i stan
techniczny),
- przestrzenne rozmieszczenie gruntów podatnych na denudację
naturogeniczną i uprawową, inwentaryzacja gruntów zagrożonych
erozją,
- inwentaryzacja form degradacji powierzchni terenu typu
wyrobiska, zwałowiska, deformacje poeksploatacyjne oraz
ich charakterystyka jakościowa i ilościowa,
- inwentaryzacja składowisk określonych surowców przemysłowych,
rolniczych lub leśnych,
- inwentaryzacja składowisk paliw stałych, płynnych, gazowych,
- inwentaryzacja składowisk i wylewisk odpadów (informacja
o rodzaju odpadów, zajmowanej powierzchni i kubaturze, aktualnym
wypełnieniu, o stanie formalno-prawnym, metodach zabezpieczeń
i monitoringu,), inwentaryzacja obiektów zajmujących się
utylizacją odpadów,
- degradacja gleb - rozmieszczenie punktów monitoringu
jakości gleb, określenie wyników pomiarów w punktach pomiarowych,
zmiany jakości gleb w czasie,
- degradacja wód powierzchniowych - rozmieszczenie punktów
monitoringu jakości wód powierzchniowych, określenie wyników
pomiarów w punktach pomiarowych
- prezentacja odcinkowej klasyfikacji rzek
- zmiany jakości wód powierzchniowych w czasie
- inwentaryzacja zrzutów ścieków do wód powierzchniowych
i gruntu ze wskazaniem sposobu oczyszczania, określenie
ilościowe i jakościowe odprowadzanych ścieków
- inwentaryzacja oczyszczalni ścieków, ich parametrów,
przepustowości, aktualnego obciążenia, zasięgu oddziaływania,
- zasięg kanalizacji i wodociągów, stopień skanalizowania
i zwodociągowania
- prezentacja wprowadzonych zmian warunków wodnych
na wodach powierzchniowych stojących i płynących
- ścieki przemysłowe i komunalne odprowadzane do wód,
wymagające oczyszczenia, oczyszczane i nie oczyszczane
na tle jednostek administracyjnych,
- degradacja wód podziemnych - rozmieszczenie punktów monitoringu
jakości wód podziemnych, określenie wyników pomiarów w punktach
pomiarowych, wydzielenie obszarów o zanieczyszczonych wodach
podziemnych
- tendencje zmian jakości wód podziemnych w czasie
- przestrzenne rozmieszczenie gruntów podatnych na
infiltrację zanieczyszczeń,
- inwentaryzacja pyłowych i gazowych źródeł zanieczyszczenia
powietrza atmosferycznego (informacja o wielkości emisji,
składzie emitowanych gazów i pyłów, zastosowanych metodach
oczyszczania, zasięgu oddziaływania)
- rozmieszczenie punktów monitoringu zanieczyszczenia
powietrza, określenie wyników pomiarów w punktach pomiarowych
- zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego w poszczególnych
strefach oceny jakości powietrza
- zmiany jakości powietrza w czasie
- liniowe źródła emisji zanieczyszczeń (zanieczyszczenia
komunikacyjne), klasyfikacja wg wyników pomiaru zanieczyszczeń
- obszary o przekroczonych dopuszczalnych stężeniach
SO2 oraz o przekroczeniu dopuszczalnego opadu pyłów
i stężenia pyłu.,
- inwentaryzacja źródeł uciążliwych odorów
- inwentaryzacja źródeł uciążliwych hałasów i wibracji
oraz zasięgu ich oddziaływania
- rozmieszczenie punktów monitoringu hałasu i wibracji,
określenie wyników pomiarów w punktach pomiarowych
- mapy akustyczne wybranych aglomeracji oraz dróg,
linii kolejowych i lotnisk
- obszary zagrożone hałasem - o przekroczonych wartościach
progowych poziomu hałasu
- inwentaryzacja terenów, na których przeprowadzono rekultywację
oraz przewidzianych do rekultywacji (grunty zdegradowane
i zdewastowane wymagające rekultywacji i zagospodarowania),
- inwentaryzacja nieużytków, z wyszczególnieniem terenów
przewidzianych pod zalesienia,
- nakłady inwestycyjne na ochronę środowiska na tle jednostek
administracyjnych,
- obszary ekologicznego zagrożenia.
Kolejną propozycją jest opracowanie systemu informacji przestrzennej
(GIS) na poziomie regionalnym (powiaty, województwa) czy lokalnym
(gmina). System ten obejmuje:
- opracowanie bazy danych o zanieczyszczeniu i zagrożeniu
środowiska przyrodniczego oraz jego potencjale
- opracowanie wskaźników diagnostycznych (wskaźników ekorozwoju)
pozwalających na charakterystykę stanu zanieczyszczeń i
zagrożeń poszczególnych komponentów środowiska przyrodniczego
oraz jego potencjału
- wypracowanie metodyki ilościowej oceny stanu środowiska
przyrodniczego badanych jednostek (diagnoza stanu)
Wdrożenie systemu pozwala na przestrzenną lokalizację źródeł
i form degradacji, umożliwia identyfikację obszarów najbardziej
przeobrażonych, wymagających szczególnego podejścia w pracach
planistycznych, ze względu na swą konfliktogenność. Pozwala
na stworzenie banku danych lokalnych, określenie lokalnych
wskaźników diagnostycznych ocenę stanu środowiska gminy. Aktualizacja
danych w przyjętych przekrojach czasowych pozwoliłaby śledzić
dynamikę zmian środowiska przyrodniczego gminy.
Zasadność funkcjonowania systemu informacji na poziomie lokalnym
jest bezdyskusyjna:
- wspomaga planowanie i realizowanie rozwoju gminy
- jest źródłem bieżących informacji o stanie środowiska
przyrodniczego
- rejestruje i ewidencjonuje zmiany stanu środowiska
- umożliwia udostępnianie wybranych informacji o gminie
w formie cyfrowej
- stanowi jednolitą bazę danych na potrzeby różnych opracowań
- stanowi podstawę waloryzacji środowiska przyrodniczego
gminy dla różnych potrzeb (rolnictwa, osadnictwa, rekreacji)
- stanowi element promocji gminy wskazując jej atuty (w
postaci potencjału) i jednoznacznie precyzując główne konflikty
w środowisku przyrodniczym
- stanowi podstawę sporządzania opracowań fizjograficznym
i ocen oddziaływania inwestycji na środowisko
|